box_the_motivation_game

The Motivation Game

Inspiratiespel, Engels

Het doel van dit spel is om je met anderen in gesprek te brengen over wat je inspireert en van binnenuit motiveert. Welke activiteiten vind je leuk om te doen? Wat heb je nodig om gemotiveerd te werken? Ontdek het met dit spel.

+
€ 36,50 PRICE_PER_UNIT

  • Description
  • CUSTOM_TAB_SPELREGELS
  • CUSTOM_TAB_BEKIJK_KAARTEN
  • CUSTOM_TAB_ERVARINGEN

De spelregels kun je hier downloaden in pdf formaat.

KaartenInspiratiespelEngels

De onderdelen van het spel combineren

Als coach combineer ik regelmatig de verschillende onderdelen van het Inspiratiespel. Eerst laat ik mensen activiteiten uitkiezen die ze leuk vinden om te doen. Vervolgens zoeken ze daarbij voorwaarden en inspiratiebronnen waaraan voldaan moet worden om de activiteiten ook daadwerkelijk uit te voeren. Daarna gaan we op zoek naar belemmeringen die men ondervindt. Zowel de belemmeringen, voorwaarden als de inspiratiebronnen leggen we om de betreffende activiteit(en). Het wordt zo heel inzichtelijk waar het probleem van de gecoachte zich bevindt. Mijn ervaring is dat dit voor hem of haar een enorme eye-opener is: de gecoachte 'ziet zichzelf op tafel liggen'. We gaan vervolgens na welke belemmeringen echte belemmeringen zijn, welke op te lossen zijn en aan welke voorwaarden wel/niet voldaan kan worden.

Ik laat de mensen ook alles opschrijven, zodat ze het later nog eens kunnen bekijken. Het een en ander moet namelijk ook bezinken.

Monique Hoogenboom, personal coach en loopbaanbegeleider, www.parenda.nl

Samenwerking in projectgroep verbeteren

Ik heb het Inspiratiespel gespeeld in mijn projectgroep. We liepen vast in de samenwerking omdat we elkaar niet leken 'te verstaan'. Door het spel te spelen hebben we veel van en over elkaar geleerd. Door de kaarten 'activiteiten' weten we nu van elkaar wat ieder graag doet. Dat maakt het makkelijker hulp te vragen bij datgene wat een ander leuk vindt om te doen. De kaarten 'inspiratiebronnen' hebben mij meer inzicht gegeven in hetgeen mij inspireert. Aan de hand van de kaarten 'voorwaarden' hebben we een contract voor de samenwerking opgesteld. Hierin hebben wij de voorwaarden gezet die wij belangrijk vinden om goed samen te werken. De kaarten 'belemmeringen' tenslotte hebben ons geholpen elkaars zwakke kanten te leren kennen. Nu kunnen we elkaar hier veel beter in ondersteunen.

Mia Thijs

Belemmeringen snel op tafel krijgen

Bij het Inspiratiespel gebruik ik als coach vaak de kaarten met belemmeringen. Hierbij is een vertrouwensband een voorwaarde, omdat deze soms confronterend kunnen zijn. Voor veel mensen zijn deze belemmerende gedachten onuitgesproken. Het voordeel van de kaarten is dat mensen hun negatieve gedachten herkennen en zich gesteund voelen: ze staan immers op een kaart. Het werkt daarmee drempelverlagend. Een ander voordeel is dat het veel tijdwinst oplevert. Belemmerende overtuigingen als 'het lukt mij toch nooit' of 'ik kan niet kiezen' bieden voor een coach de opening om een gesprek aan te gaan op een dieper niveau.

Eerlijk is eerlijk: ik ben zo enthousiast over het Inspiratiespel omdat mijn coach het destijds bij mij gebruikte, toen ik overwoog als zelfstandig coach aan de slag te gaan. Eén van de belemmeringen die ik toen had en die ik zelf nooit verzonnen zou hebben was: 'Ik mag er geen geld aan verdienen'. Die belemmering is achterhaald. Het werkt dus!

Leonie Linssen www.veranderjewereld.nl

Tijdsbesteding in teams (nieuwe spelvariant)

Een belangrijke vraag voor teams is: besteden wij voldoende tijd aan de activiteiten die voor ons belangrijk zijn? Met behulp van de kaarten 'activiteiten' uit het Inspiratiespel kunt u teamleden op een uitnodigende manier met elkaar in gesprek brengen over deze vraag.

De werkwijze is een variant op spelvorm 3 uit de Handleiding Inspiratiespel (pagina 35):

  1. 1. Leg alle kaarten 'activiteiten' open op tafel. 
  2. 2. Ieder teamlid kiest een kaart met een activiteit die hij of zij belangrijk vindt voor het resultaat van het team als geheel. Ga voor jezelf na of jij vindt dat aan deze activiteit te weinig, voldoende of teveel tijd wordt besteed door het team.
  3. 3. Geef om de beurt een toelichting op de gekozen kaart en probeer het samen eens te worden over de tijdsbesteding van deze activiteit voor jullie team. Maak daarbij drie groepen activiteiten:
  • Activiteiten waarvan jullie vinden dat jullie er te weinig tijd aan (kunnen) besteden.
  • Activiteiten waarvan jullie vinden dat jullie er voldoende tijd aan (kunnen) besteden.
  • Activiteiten waarvan jullie vinden dat jullie er te veel tijd aan (moeten) besteden.
  1. 4. Herhaal stap 2 en 3 totdat alle relevante activiteiten zijn geselecteerd. Verwijder de overige kaarten.
  2. 5. Bespreek de conclusies met elkaar. Zijn jullie tevreden over de uitkomst of willen jullie verbeteringen aanbrengen? Maak in dat laatste geval een actieplan (als daar tijd voor is).

Teams ervaren deze spelvorm als laagdrempelig, verhelderend en soms ook confronterend. Deze aanpak is geschikt voor teams die goed functioneren en de 'puntjes op de i' willen zetten, maar ook als eerste stap voor teams die niet lekker lopen.

Peter Gerrickens (auteur) peter@kwaliteitenspel.nl

Het Inspiratiespel bestaat uit 140 kaarten, verdeeld over vier groepen:

1. Activiteiten. Deze helpen je om na te denken over vragen zoals: waar ben ik graag mee bezig? Voorbeelden zijn: 'anderen iets leren', 'creatief bezig zijn' en 'machines bedienen of besturen'.

2. Inspiratiebronnen. De kernvraag hierbij is: waar haal ik mijn inspiratie vandaan? Voorbeelden zijn: 'natuur', 'idealen' en 'wetenschap of techniek'.

3. Voorwaarden. Hierbij gaat het om de vraag: wat heb ik nodig om effectief en prettig te kunnen functioneren? Voorbeelden zijn: 'vrijheid', 'steun van anderen' en 'resultaat zien'.

4. Belemmeringen. De centrale vraag hierbij is: welke gedachten belemmeren mij om te doen wat ik leuk vind of om mijn kwaliteiten in te zetten? Voorbeelden zijn: 'Ik ben niet de moeite waard', 'Ik wil geen hulp vragen' en 'Anderen laten mij in de steek'.

 De verschillende groepen kaarten kun je zowel afzonderlijk als in combinatie met elkaar gebruiken.

Toepassingsmogelijkheden

  • Bewustwording van wat iemand inspireert en motiveert
  • Samenwerken in teams
  • Afwisseling in trainingen (energizer)
  • Functioneringsgesprekken
  • Loopbaanplanning en individuele coaching

Specificaties

  • Doosje met 144 kaarten en spelregels voor vier spelvormen
  • Auteurs: Peter Gerrickens en Marijke Verstege
  • Prijs: € 36,50
  • Engelse versie

Andere talen

Ook leverbaar in deze webshop:

Welke activiteiten vindt u leuk om te doen? Wat heeft u nodig om gemotiveerd te werken? Ontdek het met dit spel.

Het Inspiratiespel bestaat uit 140 kaarten, verdeeld over vier groepen:

1. Activiteiten. Deze helpen je om na te denken over vragen zoals: waar ben ik graag mee bezig? Voorbeelden zijn: 'anderen iets leren', 'creatief bezig zijn' en 'machines bedienen of besturen'.

2. Inspiratiebronnen. De kernvraag hierbij is: waar haal ik mijn inspiratie vandaan? Voorbeelden zijn: 'natuur', 'idealen' en 'wetenschap of techniek'.

3. Voorwaarden. Hierbij gaat het om de vraag: wat heb ik nodig om effectief en prettig te kunnen functioneren? Voorbeelden zijn: 'vrijheid', 'steun van anderen' en 'resultaat zien'.

4. Belemmeringen. De centrale vraag hierbij is: welke gedachten belemmeren mij om te doen wat ik leuk vind of om mijn kwaliteiten in te zetten? Voorbeelden zijn: 'Ik ben niet de moeite waard', 'Ik wil geen hulp vragen' en 'Anderen laten mij in de steek'.

 De verschillende groepen kaarten kun je zowel afzonderlijk als in combinatie met elkaar gebruiken.

Toepassingsmogelijkheden

  • Bewustwording van wat iemand inspireert en motiveert
  • Samenwerken in teams
  • Afwisseling in trainingen (energizer)
  • Functioneringsgesprekken
  • Loopbaanplanning en individuele coaching

Specificaties

  • Doosje met 144 kaarten en spelregels voor vier spelvormen
  • Auteurs: Peter Gerrickens en Marijke Verstege
  • Prijs: € 36,50
  • Engelse versie

Andere talen

Ook leverbaar in deze webshop:

De spelregels kun je hier downloaden in pdf formaat.

KaartenInspiratiespelEngels

De onderdelen van het spel combineren

Als coach combineer ik regelmatig de verschillende onderdelen van het Inspiratiespel. Eerst laat ik mensen activiteiten uitkiezen die ze leuk vinden om te doen. Vervolgens zoeken ze daarbij voorwaarden en inspiratiebronnen waaraan voldaan moet worden om de activiteiten ook daadwerkelijk uit te voeren. Daarna gaan we op zoek naar belemmeringen die men ondervindt. Zowel de belemmeringen, voorwaarden als de inspiratiebronnen leggen we om de betreffende activiteit(en). Het wordt zo heel inzichtelijk waar het probleem van de gecoachte zich bevindt. Mijn ervaring is dat dit voor hem of haar een enorme eye-opener is: de gecoachte 'ziet zichzelf op tafel liggen'. We gaan vervolgens na welke belemmeringen echte belemmeringen zijn, welke op te lossen zijn en aan welke voorwaarden wel/niet voldaan kan worden.

Ik laat de mensen ook alles opschrijven, zodat ze het later nog eens kunnen bekijken. Het een en ander moet namelijk ook bezinken.

Monique Hoogenboom, personal coach en loopbaanbegeleider, www.parenda.nl

Samenwerking in projectgroep verbeteren

Ik heb het Inspiratiespel gespeeld in mijn projectgroep. We liepen vast in de samenwerking omdat we elkaar niet leken 'te verstaan'. Door het spel te spelen hebben we veel van en over elkaar geleerd. Door de kaarten 'activiteiten' weten we nu van elkaar wat ieder graag doet. Dat maakt het makkelijker hulp te vragen bij datgene wat een ander leuk vindt om te doen. De kaarten 'inspiratiebronnen' hebben mij meer inzicht gegeven in hetgeen mij inspireert. Aan de hand van de kaarten 'voorwaarden' hebben we een contract voor de samenwerking opgesteld. Hierin hebben wij de voorwaarden gezet die wij belangrijk vinden om goed samen te werken. De kaarten 'belemmeringen' tenslotte hebben ons geholpen elkaars zwakke kanten te leren kennen. Nu kunnen we elkaar hier veel beter in ondersteunen.

Mia Thijs

Belemmeringen snel op tafel krijgen

Bij het Inspiratiespel gebruik ik als coach vaak de kaarten met belemmeringen. Hierbij is een vertrouwensband een voorwaarde, omdat deze soms confronterend kunnen zijn. Voor veel mensen zijn deze belemmerende gedachten onuitgesproken. Het voordeel van de kaarten is dat mensen hun negatieve gedachten herkennen en zich gesteund voelen: ze staan immers op een kaart. Het werkt daarmee drempelverlagend. Een ander voordeel is dat het veel tijdwinst oplevert. Belemmerende overtuigingen als 'het lukt mij toch nooit' of 'ik kan niet kiezen' bieden voor een coach de opening om een gesprek aan te gaan op een dieper niveau.

Eerlijk is eerlijk: ik ben zo enthousiast over het Inspiratiespel omdat mijn coach het destijds bij mij gebruikte, toen ik overwoog als zelfstandig coach aan de slag te gaan. Eén van de belemmeringen die ik toen had en die ik zelf nooit verzonnen zou hebben was: 'Ik mag er geen geld aan verdienen'. Die belemmering is achterhaald. Het werkt dus!

Leonie Linssen www.veranderjewereld.nl

Tijdsbesteding in teams (nieuwe spelvariant)

Een belangrijke vraag voor teams is: besteden wij voldoende tijd aan de activiteiten die voor ons belangrijk zijn? Met behulp van de kaarten 'activiteiten' uit het Inspiratiespel kunt u teamleden op een uitnodigende manier met elkaar in gesprek brengen over deze vraag.

De werkwijze is een variant op spelvorm 3 uit de Handleiding Inspiratiespel (pagina 35):

  1. 1. Leg alle kaarten 'activiteiten' open op tafel. 
  2. 2. Ieder teamlid kiest een kaart met een activiteit die hij of zij belangrijk vindt voor het resultaat van het team als geheel. Ga voor jezelf na of jij vindt dat aan deze activiteit te weinig, voldoende of teveel tijd wordt besteed door het team.
  3. 3. Geef om de beurt een toelichting op de gekozen kaart en probeer het samen eens te worden over de tijdsbesteding van deze activiteit voor jullie team. Maak daarbij drie groepen activiteiten:
  • Activiteiten waarvan jullie vinden dat jullie er te weinig tijd aan (kunnen) besteden.
  • Activiteiten waarvan jullie vinden dat jullie er voldoende tijd aan (kunnen) besteden.
  • Activiteiten waarvan jullie vinden dat jullie er te veel tijd aan (moeten) besteden.
  1. 4. Herhaal stap 2 en 3 totdat alle relevante activiteiten zijn geselecteerd. Verwijder de overige kaarten.
  2. 5. Bespreek de conclusies met elkaar. Zijn jullie tevreden over de uitkomst of willen jullie verbeteringen aanbrengen? Maak in dat laatste geval een actieplan (als daar tijd voor is).

Teams ervaren deze spelvorm als laagdrempelig, verhelderend en soms ook confronterend. Deze aanpak is geschikt voor teams die goed functioneren en de 'puntjes op de i' willen zetten, maar ook als eerste stap voor teams die niet lekker lopen.

Peter Gerrickens (auteur) Diese E-Mail-Adresse ist vor Spambots geschützt! Zur Anzeige muss JavaScript eingeschaltet sein.